Kuinka kehosi saranat voivat?

Kuinka kehosi saranat voivat?


Kehosi saranat, nivelesi, vaikuttavat merkittävästi kehosi hyvinvointiin ja liikkuvuuteesi. Kun jossain kohdassa kehoa liikkuvuus heikkenee, tai liike alkaa tuottaa kipua, helposti saattaa tulla ajatelleeksi: ”nooo, lihakset ovat lyhentyneet, täytyypä venytellä”. Mutta onko liikerajoitteessa kyse muustakin kuin lihaksista?

Entä miksi hyvä liikkuvuus ylipäätään on tärkeää? Mitä yksinkertaisia asioita voit itse tehdä oman liikkuvuutesi parantamiseksi ja sen ylläpitämiseksi? Millä erilaisilla tavoilla minä hierojana voin olla mukana sinua auttamassa? Vastailen tässä blogissa näihin kysymyksiin.

Hyvästä liikkuvuudesta on hyötyä, onpa oma tavoitteesi sitten arkiaskareiden sujuvuus tai jonkin lajin treenaamisen sujuvuus tai tehostaminen!

Hyvä liikkuvuus on tärkeää ihan jokaiselle, koska se

  • mahdollistaa rennon ja taloudellisen liikkumisen
  • ehkäisee rasitus- ja liikuntavammojen syntymistä
  • mahdollistaa kivuttomamman arjen

Mikä liikkuvuutta sitten oikein rajoittaa? 

Kireät lihaksetko?

Liikkuvuutta rajoittaa lihaskalvot, lihasten jänteet sekä nivelkapseli, joka sulkee sisäänsä toisiinsa niveltyvien luiden rakenteet. Itse lihaskudos, lihaksen punainen osa, jonka helposti lihakseksi miellämme, on hyvin pienessä roolissa. Erään arvion mukaan liikerajoitteesta jopa 47% tulee nivelkapselista, 41% lihaskalvoista, 10% jänteistä ja 2% ihosta. Toki nämä ovat saumattomasti yhteen nivoutuvia rakenteita, mutta suuntaa arvio kuitenkin antaa.

Myös nivelen rakenne vaikuttaa liikkuvuuteen, sillä niveliä on erimuotoisia ja vaikkapa kyynärnivelen ja olkanivelen mahdollistamat liikeradat ovat hyvin erilaiset.

Kipuaistimukset, joko levossa tai jotakin liikettä tehdessä, voivat aiheuttaa liikeratojen pienentymistä tai liikkeen välttelyä, mikä puolestaan vaikuttaa pehmytkudosten elastisuuteen ja voimaan sekä itse niveleen.

Liikkuvuutta ei siis rajoita nivelten ja lihasten käyttäminen vaan niiden käyttämättömyys sekä yksipuolinen käyttö. Lihasten voima ja lihastasapaino vaikuttavat oleellisesti esimerkiksi lonkkanivelen ja olkanivelen liikeratoihin.

Kuinka voit helposti parantaa ja ylläpitää liikkuvuuttasi?

Muutama vinkki:

  • Keppijumppa lihasvoimaharjoittelun vastapainona. Moni kertoo ottavansa esimerkiksi kuntosalilla alkulämmön keppijumppaliikkeillä mutta  keppijumppa on oivallinen tehtäväksi myös omana huoltavana harjoituksenaan liikeratojen pitämiseksi normaaleina.
  • Lihasfaskioiden rullailu 
  • Jos omistat kissan tai koiran, tai vaikka hamsterin, ota siitä mallia kun se herää aamuisin, tai hamsterista iltaisin ;), ja avaa kehosi liikeradat joka suuntaan!

 

Iso kissa verryttelemässä leukaniveliään! Käytätkö sinä omia niveliäsi myös niiden ääriasennoissa päivittäin?

 

Käytä jonkin verran aikaa sen ajattelemiseen mitä kaikkia liikkeitä kukin kehosi nivel mahdollistaa ja käytä niveliäsi mahdollisimman monipuolisesti! Se voitelee niveliä ja lisää sidekudosten elastisuutta! Nivelet, kehosi saranat, on suunniteltu niin, että ne mahdollistavat todella monipuoliset liikeradat!

Miten liikkuvuus sitten liittyy minun työhöni?

Kaikilla mahdollisilla tavoilla! Liikkuvuuden edistäminen on minun työtäni.

Voin auttaa sinua testaamalla eri niveltesi liikkuvuutta sekä kertoa ajatukseni siitä, mikä mahdollisen liikkuvuusrajoitteen aiheuttaa. Toki manuaalinen käsittely on se, jota pääasiassa teen. Hoitava hieronta, jota tarjoan sinullekin, on yhdistelmä perinteisiä hierontaotteita, urheiluhieronnan tekniikoita, passiivisia venytyksiä sekä faskiakäsittelyä, mobilisoivaa hierontaa ja nivelmobilisointia. Hoito muotoutuu sinun tarpeesi mukaan. Kerron, mitkä lihaksesi kaipaavat lisää liikkuvuutta ja elastisuutta sekä mitä tulisi kenties vahvistaa.

Tekemilläni hoidoilla vaikutetaan siis pehmytkudoksiin mutta tarvittaessa suoraan nivelkapseliinkin, josta liikerajoitteet usein johtuvat. Kaikki käyttämäni tekniikat ovat turvallisia hoidettavalle, eivätkä sisällä lainkaan nopeita manipulaatioita vaan perustuvat nivelten rauhalliseen liu’uttamiseen. Voit tulla hoitoon joko vaivan kanssa tai ennalta ehkäistäksesi vaivojen syntymistä!

 

Toivon Sinulle sopivan aktiivista päivää, lepohetkiä unohtamatta!

Ja kun voin olla avuksi, varaa oma hoitoaikasi soittamalla minulle numeroon 040 0639 545 tai sähköisestä ajanvarauksesta .

 

 

 

 

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Koulutettujen hierojien liitto Nordic Health

Tietosuoja ja yksityisyys

Kotisivut yritykselle: Sivututka